Как и защо обработваме лични данни

Вие сте тук

Теленор използва личните данни най-вече, за да предоставя възможност на потребителите да могат да закупуват електронни винетки чрез Теленор. Наричаме този тип обработка на данни „обработка за целите на изпълнението на договор“. Трябва да отбележим, че в процеса по закупуване на електронна винетка е необходимо да обменяме определени данни с Конкорд (напр. Данни за превозното средство), за да може да бъде издадена електронната винетка.

В допълнение, Теленор обработва данни и за цели, дефинирани като „законен интерес“. В такива случаи основно се касае за обработка на данни, която се осъществява с цел да предоставим качествено и навременно обслужване на потребителите, в това число да уреждаме спорове с тях. Такива са операциите по обработка на данни с цел информиране на потребителите за успешно закупуване на електронни винетки, предоставяне на разписки, както и уведомяването на потребителите за предстоящо изтичане на срока на закупени от тях електронни винетки.

Разбира се, съществуват и случаи, при които сме длъжни да обработваме лични данни на потребителите, за да изпълним задължения, произтичащи от нормативен акт.
За определени операции по обработка на лични данни на потребители може да поискаме тяхното изрично съгласие.

Важно е да посочим, че Теленор не извършва дейности по автоматизирано вземане на решения, базирани на профилиране на поребителите, което поражда правни последствия за потребителите или по подобен начин ги засяга в значителна степен.

По-голямата част от операциите по обработка на данни имат за цел да предоставим на потребителите възможността да закупят електронни винетки.

В определени случаи приложимото национално и европейско законодателство изисква от Теленор да обработва лични данни за потребителите за определени цели, по определен начин и/или за определен срок. По-долу са посочени основните случаи, при които Теленор обработва лични данни, за да изпълни свои нормативни задължения.

Обработваме лични данни, когато съгласно приложимото законодателство сме длъжни да предоставяме информация на компетентни органи.

При наличието на установени със закон условия и при спазване на предвидения ред, личните данни, обработвани от Теленор, следва да бъдат предоставяни на компетентните органи.

Например, съгласно Наказателно-процесуалния кодекс (НПК), при искане от съд, прокурор или разследващ орган, Теленор е длъжно да предостави намиращи се у него книжа или данни, които имат значение за съответното дело. Възможно е изисканите книжа или данни да съдържат лични данни за потребителите, закупили електронни винетки чрез Теленор.

Обработваме лични данни на потребителите, когато съгласно приложимото законодателство сме длъжни да оказваме съдействие на компетентни държавни и/или общински органи при извършването на проверки от тях.

Осъществяваната от Теленор търговска дейност е обект на контрол от страна на различни държавни и общински органи – напр. Комисия за регулиране на съобщенията (КРС), Комисия за защита на потребителите (КЗП), Комисия за защита на личните данни и други. В хода на осъществяване на този контрол тези органи разполагат с правомощието да извършват проверки, както и да изискват от Теленор да предоставя намиращи се у него документи и информация. Възможно е в такива изискани документи и информация да съдържат лични данни на потребителите, закупили електронни винетки чрез Теленор.

Например, при постъпил сигнал или жалба на потребител КРС, КЗП и КЗЛД разполагат с правомощието да изискат от Теленор да предостави относими към случая документи и информация, които може да съдържат данни за даден потребител, закупил електронна винетка чрез Теленор.

Обработваме лични данни, за да изпълняваме задължения, произтичащи от счетоводното и данъчното законодателство.

Данъчното и счетоводното законодателство в Република България изискват от Теленор да съставя определена счетоводна и търговска информация, включително да съхранява за определен срок тази информация, както и всякакви други сведения и документи от значение за данъчното облагане. При изпълнение на това задължение съответната информация и документи, които съдържат и лични данни на потребителите, се съхраняват от Теленор за срокове, предвидени в съответните закони. Тези срокове са с голяма продължителност (например документите за данъчно-осигурителен контрол, следва да се съхраняват за срок от единадесет години).

Обработваме данни, за да извършваме и подобряваме обслужването на потребителите.

За нас е важно да осигуряваме бързо, удобно и ефективно съдействие на потребителите, в случай че те открият проблем със закупени чрез нас електронни винетки. Осигуряването на качеството качеството на обслужването на потребителите е от изключително важно значение за подобряване на процесите в Теленор и отговаряне на клиентските очаквания и нужди.

Обработваме данни, за да поддържаме информационната и мрежовата сигурност.

В Теленор сме ангажирани да осигурим конфиденциалността, цялостността и достъпността на нашите продукти и услуги, както и на информацията, касаеща потребителите. По тази причини предприемаме мерки, имащи за цел да предотвратяват или да установяват опити за атака, и/или  за нерегламентиран достъп до информационните и комуникационни системи, чрез които се обработват данни съгласно тази Политика. Съхраняваме и записи (логове), до които има силно ограничен достъп и които се използват само, когато е нужно да разследваме потенциални инциденти по сигурността.
Обработваме лични данни, когато това е необходимо за уреждането на правни спорове.
Понякога, за да упражни свои права или законни интереси, е възможно да се наложи Теленор да обработи лични данни на определени потребители, за да отправи извънсъдебна претенция или да заведе дело срещу:

трети лица, от които Теленор е получило лични данни за съответните потребители в съответствие с настоящата Политика за личните данни; или
трети лица, на които Теленор е разкрило лични данни за съответните потребители в съответствие с настоящата Политика за личните данни.

Съответно, възможно горепосочените лица, а и самите потребители, да отправят извънсъдебна претенция или да заведат дело срещу Теленор. В такива случаи е възможно да се наложи Теленор да обработи лични данни на определени потребители, за да може да бъде организирана и проведена защитата по съответната претенция или дело (по този начин Теленор цели да се предпази от неправомерни посегателства срещу своето имущество и/или репутация).
Видът и обемът на обработваните лични данни зависят от естеството на отправените извънсъдебни претенции или заведените дела.
Примери:

Потребител претендира, че е закупил електронна винетка за превозно средство с друг регистрационен номер. Това налага Теленор да извърши вътрешна проверка по случая, за да се установи основателността на претенцията на потребителя, както и да представи необходимите доказателства;
Компетентен орган, на когото Теленор е отказало да представи данни за потребител, санкционира Теленор и Теленор оспорва по съдебен път наложената санкция, което налага обработка на личните данни за съответния потребител и предоставянето на доказателства пред съответния съд.

Обработваме Данни за контакт, за да информираме потребителите при успешно закупуване на електронни винетки или при неуспешен опит за закупуване.

В процеса по закупуване на електронни винетки изискваме от потребителите да предоставят български мобилни номера и/или имейл адреси, за да можем да им изпратим потвърждение за успешно закупена електронна винетка или да ги информираме, че процесът по закупуване е бил неуспешен. В случай че потребителят е предоставил имейл и процесът по закупуване на електронна винетка винетка приключи успешно, той ще получи, освен потвърждението, и разписка.

Обработваме Данни за контакт, за да информираме потребителите за предстоящо изтичане на срока на закупена електронна винетка.

Теленор ще обработва предоставените от потребителите Данни за контакт, с цел да ги уведомява за предстоящо изтичане на срока на валидност на закупени чрез Теленор електронни винетки.